ANEXA NR.2
REGULAMENTUL
SITULUI
NATURA 2000 ROSCI0235 STÂNCA TOHANI
Art.1-Scopul
prezentului Regulament este acela de a stabili regulile ce trebuie respectate
pe teritoriul Sitului Natura 2000 ROSCI0235
Stânca Tohani denumit în continuare
„Situl”, cu privire la activitãţile umane permise şi modul lor de aprobare,
precum şi activitãţile restricţionate sau interzise, în acord cu prevederile
legislative în vigoare.
Art.2-Termenii şi expresiile din
prezentul Regulament au aceeaşi semnificaţie cu cei definiţi în Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate,
conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobatã cu
modificãri şi completãri prin Legea nr.49/2011.
Art.3-Situl Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani a fost
declarat prin Ordinul nr.1964/2007 privind instituirea regimului de arie
naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a
reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, modificat prin Ordinul
nr.2387/2011.
Art.4-Scopul principal al existenţei şi managementului
Sitului este menţinerea ori restaurarea la o stare de conservare
favorabilã a habitatelor naturale pentru care a fost desemnat Situl, prevãzute
în Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 57/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Anexa
nr.2, sau a speciilor de interes comunitar pentru care a fost desemnat Situl,
prevãzute în Anexa nr.3 şi care contribuie semnificativ la coerenţa reţelei
"Natura 2000" şi/sau contribuie semnificativ la menţinerea
diversitãţii biologice în regiunea biogeograficã corespunzãtoare.
Art.5-Obiectivele de conservare ale Sitului sunt cele
enumerate în Formularul Standard Natura 2000 publicat în Ordinul nr.1964/2007,
Anexa nr.6, modificat prin Ordinul nr.2387/2011, actualizat la data de 20
octombrie 2011.
Art.6-Unitatea administrativ-teritorialã în care este
localizat Situl şi suprafaţa acesteia cuprinsã în sit, în procente, precum şi
harta Sitului delimitatã la scara 1:100000 sunt publicate în Ordinul
nr.1964/2007, Anexele nr. 2-5, modificat prin Ordinul nr.2387/2011, actualizate
la data de 20 octombrie 2011.
Art.7- Planul de management al Sitului instituie zona de
protecţie pentru conservarea speciilor/habitatelor de importanţã comunitarã
pentru care a fost declarat Situl.
Art.8-
(1) Responsabilitatea managementului Sitului Natura 2000 ROSCI0235 Stânca
Tohani revine Agenţiei pentru Protecţia Mediului Prahova în conformitate cu
prevederile Convenţiei de Custodie nr.299/08.12.2011.
(2) Custodele
integreazã într-un plan unitar şi supraveghează toate activităţile din
perimetrul şi vecinãtatea Sitului, organizează şi efectuează activităţile
specifice, exercitã atribuţii de control, asigurã sursele de finanţare pentru
buna administrare a ariei naturale protejate.
Art.9-Custodele
desemnat asigurã participarea tuturor factorilor interesaţi la elaborarea şi
implementarea acţiunilor şi mãsurilor din Planul de management al sitului prin
organizarea de sesiuni de consultare/dezbatere publicã şi activitãţi de
informare/conştientizare a comunitãţilor locale.
Art.10-Respectarea
Regulamentului Sitului este obligatorie pentru custodele desemnat, precum şi
pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau care administrează terenuri
şi alte bunuri şi/sau desfăşoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea
Sitului Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani.
Art.11-Planurile
de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală, regionalã sau
naţionalã, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor
naturale din interiorul/vecinãtatea Sitului existente vor fi armonizate de
către autorităţile administraţiilor publice responsabile, cu prevederile
Planului de Management, în termen de 12 luni de la data aprobării acestuia;
pentru planurile întocmite ulterior aprobãrii Planului de management al Sitului
este obligatorie evidenţierea în documentaţie a limitelor Sitului pe suportul
cartografic, a obiectivelor de conservare şi a mãsurilor de conservare
stipulate prin Planul de management al Sitului; pentru elaborarea/modificarea/actualizarea oricãrui plan care nu are legãturã directã cu
managementul sitului sunt obligatorii consultarea şi obţinerea avizului din
partea custodelui Sitului;
Art.12-Fondul forestier naţional de
stat şi privat din perimetrul Sitului va fi administrat de către ocoale silvice
de stat sau private legal constituite. Proprietarii de teren din fond forestier
vor încheia obligatoriu contracte de administrare cu structuri silvice de
administrare legal constituite.
Art.13-Scoaterea definitivă sau temporară
din circuitul agricol sau silvic de terenuri din perimetrul Sitului, se poate
face numai din considerente ce vizeazã: a) sănătatea sau
siguranţa publică; b) anumite consecinţe benefice de importanţă majoră pentru
mediu; c) alte motive imperative de interes public major asupra cărora s-a
obţinut punctul de vedere al Comisiei Europene.
Art.14- Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în Sit se
execută numai lucrările prevăzute în amenajamentele silvice, cu respectarea
reglementărilor în vigoare privind zonarea funcţională a pădurilor. Pentru
orice tip de lucrãri este necesar avizul custodelui Sitului.
Art. 15- Custodele Sitului are
dreptul de a solicita organelor silvice aplicarea mãsurilor necesare în scopul
implementãrii Planului de management şi al refacerii habitatelor protejate din
perimetrul Sitului.
Art.16-Custodele
Sitului are dreptul de a verifica aplicarea în practică a tipului, intensităţii
şi volumului tratamentelor / tăierilor în fondul forestier naţional. În acest
scop structurile de administrare silvică sunt obligate să înainteze custodelui
borderoul / planul de amplasare a tăierilor de masă lemnoasă pe suprafaţa
Sitului înainte de începerea noului an forestier, pentru avizare sau, dacă nu
este posibil imediat, după constituirea actelor de punere în valoare.
Art.17-In
fondul forestier naţional din Sit pot fi aplicate tratamente silvice care
promovează regenerarea pe cale naturală a arboretelor fãrã a se aduce atingere
obiectivelor de conservare.
Art.18-Lucrãrile
de împãdurire sau alte intervenţii propuse în vederea stabilizãrii terenului
afectat de alunecãri şi eroziune din Sit se executã numai cu avizul custodelui
şi numai în baza unor studii de evaluare a necesitãţii şi a impactului acestor
lucrãri asupra biodiversitãţii de pe aceste suprafeţe.
Art.19-Pentru
valorificarea masei lemnoase rezultate din aplicarea lucrărilor de igienă, a
lucrărilor speciale de conservare sau a tratamentelor, se vor adopta şi aplica
tehnologii şi procedee de exploatare ecologică. Este interzisã lãsarea pe teren
a deşeurilor din exploatare, precum şi amplasarea de depozite de masã lemnoasã
pe terenurile învecinate cu suprafeţele împãdurite.
Art.20-
Nu se admite deschiderea de noi drumuri de exploatare în afara traseelor deja
existente. Organizarea traseelor de exploatare va fi comunicatã custodelui
Sitului.
Art.21-Elaborarea
planului de amenajament silvic va include obligatoriu o fazã de consultare
publicã a tuturor factorilor interesaţi în protejarea şi conservarea sitului.
Art.22-Activitãţile
de recoltare a faunei cinegetice se pot efectua numai de cãtre gestionarul
fondului de vânãtoare, cu avizul custodelui, cu respectarea Legii vânãtorii şi
a protecţiei fondului cinegetic nr.407/2006, cu modificãrile şi completãrile
ulterioare şi numai în scopul managementului faunei.
Art.23-Accesul
persoanelor înarmate neautorizate pe teritoriul Sitului este strict interzis.
Art.24-Este strict
interzis pãşunatul pe suprafeţele incluse în fondul forestier.
Art.25-Utilizarea raţională a
pajiştii din afara fondului forestier este permisă numai cu animalele domestice
proprietate a membrilor comunităţii locale ce deţin aceste păşuni sau care
deţin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin
legislaţia naţională în vigoare, pe
suprafeţele, în perioadele, cu speciile şi efectivele avizate de custodele
Sitului, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi nici speciile
de floră şi faună protejate.
Art.26- Se admite pãşunatul extensiv
cu bovine/cabaline, pe baza capacitãţii de suport a pajiştii, stabilitã de
custode prin activitãţi de monitorizare a speciilor/habitatelor naturale
protejate din Sit.
Art.27-In cazul degradãrii pajiştii,
custodele poate opri pãşunatul pe anumite suprafeţe şi pe anumite perioade de
timp, în scopul refacerii habitatelor afectate.
Art.28- Este strict interzisã
târlirea în perimetrul şi în imediata vecinãtate a Sitului.
Art.29-Deţinãtorii cu orice titlu ai
pajiştii sunt obligaţi sã menţinã vegetaţia arboricolã şi tufãrişurile de pe
suprafaţa acesteia, cu excepţia cazurilor în care este necesarã îndepãrtarea
vegetaţiei invazive, a celei alohtone sau refacerea unor habitate naturale
protejate.
Art.30-Este
interzisă lăsarea animalelor nesupravegheate la păşunat, precum şi folosirea
câinilor de turmã.
Art.31-Activitãţile de cosire şi
utilizare a masei vegetale rezultate sunt permise în zonele, perioadele şi cu
metodele avizate de custodele Sitului, pe baza monitorizãrii anuale a speciilor
protejate.
Art.32- Pentru cosit, strânsul
fânului şi transportul acestuia în perimetrul Sitului se vor folosi numai
mijloace manuale sau atelaje cu tracţiune animalã.
Art.33-Este
interzisã executarea de lucrãri de explorare a resurselor minerale în
perimetrul şi imediata vecinãtate a Sitului.
Art.34- Este
interzisã executarea de lucrãri de exploatare a resurselor minerale în
perimetrul şi imediata vecinãtate a Sitului, precum şi reactivarea carierei de
calcar din partea de sud-est a Sitului.
Art.35-Este
interzisã înstrãinarea din domeniul public a suprafeţei carierei de calcar
dezactivate.
Art.36-Este
interzisã folosirea suprafeţei carierei pentru realizarea de depozite de
deşeuri de orice tip.
Art.37-Orice
proiect de reconstrucţie ecologicã a terenului degradat din Sit, apãrut în urma
lucrãrilor de exploatare, se implementeazã numai cu avizul şi sub directa
supraveghere a custodelui Sitului.
Art.38-Deschiderea
şi amenajarea captãrilor de apã în perimetrul Sitului se fac numai cu avizul
custodelui şi numai dacã reprezintã obiective de interes public major.
Art.39- Este interzisã
recoltarea de florã şi faunã, precum şi a eşantioanelor minerale şi a
fosilelor, în scopuri personale sau comerciale, cu excepţia cazurilor în care
se deruleazã activitãţi de cercetare ştiinţificã.
Art.40-Pe
teritoriul Sitului este interzisã realizarea de construcţii şi reţele de
utilitãţi noi, în afara celor existente la momentul preluãrii în custodie a
Sitului. Excepţie fac construcţiile provizorii şi de infrastructurã necesare
managementului Sitului cum ar fi marcaje, panouri informative, borne limite,
mobilier uşor pentru amenajare locuri de popas.
Art.41-Realizarea
de lucrări speciale sau modernizarea/repararea celor existente cum ar fi:
aducţiuni de apă, linii de înaltă şi
medie tensiune, conducte de transport gaz metan şi altele asemenea se va face
numai după întocmirea unui Studiu de evaluare a impactului asupra mediului şi de evaluare adecvatã şi numai în
cazul în care reprezintã obiective de interes public major, prin adoptarea unor
soluţii de proiectare alternative cu impact minim asupra Sitului.
Art.42-
Este interzisã amplasarea de organizãri de şantier în interiorul sau în
imediata vecinãtate a Sitului.
Art.43-
Este interzisã utilizarea resurselor naturale ale Sitului în lucrãri de
construcţii.
Art.44-Autoritãţile
administraţiei publice locale au obligaţia de a prevedea în documentaţiile de
urbanism limitele şi caracteristicile Sitului.
Art.45-Orice
modificare operatã în planurile de amenajare a teritoriului judeţean şi
urbanistice şi care are legãturã cu situl se va supune procedurii de obţinere a
Avizului de mediu sau a Avizului Natura 2000, dupã caz.
Art.46-Construcţiile existente la
data elaborãrii Regulamentului şi a Planului de Management îşi pãstreazã
folosinţa actualã. Deţinãtorii pot solicita aprobarea execuţiei lucrãrilor de modernizare
şi reparaţii ale acestora.
Art.47-Custodele Sitului are dreptul
de a solicita autoritãţilor administraţiei publice locale sau persoanelor
juridice/fizice orice acte de reglementare, documentaţii sau date cu privire la
planurile/programele/proiectele ce se implementeazã în perimetrul sau în
imediata vecinãtate a Sitului şi sunt susceptibile de a avea impact negativ
asupra integritãţii Sitului.
Art.48-Cercetarea ştiinţificã în Situl
Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani are ca scop punerea în valoare a
patrimoniului natural al zonei, iar activitãţile specifice de cercetare se
deruleazã cu înştiinţarea prealabilã a custodelui, obţinerea unui aviz din
partea acestuia, precum şi în prezenţa unui reprezentant al acestuia, dupã caz.
Art.49-Rezultatele
cercetării vor fi aduse obligatoriu la cunoştinţa custodelui şi vor fi păstrate
în arhiva acestuia. Aceste rezultate vor putea fi folosite atât pentru
îmbunătăţirea activităţii interne, cât şi în diferite materiale informative
precum monografii, broşuri şi altele asemenea, doar cu acordul autorului şi/sau
a editurii în cazul în care rezultatele ştiinţifice vor face obiectul unor
lucrări publicate sau în curs de publicare. Custodele are obligaţia de a
menţiona sursele bibliografice pentru orice informaţie preluată din lucrări
publicate sau în curs de publicare.
Art.50-Activitãţile de reconstrucţie
ecologicã a habitatelor naturale deteriorate, programele de eliminare a
speciilor invazive/alohtone/organisme modificate genetic se deruleazã în baza
mãsurilor prevãzute în Planul de management sau a unor studii ştiinţifice.
Art.51-În cazul în care degradarea
habitatelor se datorează unor activităţi umane desfăşurate în mod ilegal,
contravaloarea proiectului de reconstrucţie va fi suportată de către cei
vinovaţi.
Art.52-Activitãţile de voluntariat şi educaţie ecologicã,
indiferent de natura şi scopul lor, se desfãşoarã numai pe baza avizului
custodelui şi cu participarea acestuia.
Art.53-Organizaţiile ce iniţiazã acţiuni de voluntariat şi
educaţie ecologicã în Sit au obligaţia de a prezenta custodelui spre aprobare
obiectivele şi calendarul acţiunilor, traseele de lucru şi numãrul de
participanţi.
Art.54-Recoltarea de florã şi de faunã se poate face numai în
scop de cercetare ştiinţificã. Numãrul de exemplare recoltate din fiecare
specie va fi comunicat custodelui şi aprobat de acesta.
Art.55-Este interzisã recoltarea de florã şi faunã în cursul
acţiunilor de voluntariat şi educaţie ecologicã.
Art.56- Este permisã realizarea de filme şi fotografii în
scopuri informative, educative şi publicitare, persoanele interesate având
obligaţia de a informa custodele sitului asupra calendarului acţiunilor,
traseelor de lucru şi numãrului de participanţi.
Art.57-Pe
suprafaţa Sitului sunt premise activitãţi de turism exclusiv cu caracter
ecologic, controlat, numai cu avizul custodelui, cu grup de maxim 5-6 persoane
la o singurã ieşire şi o singurã datã pe zi. Accesul minorilor este permis
numai cu însoţitori adulţi.
Art.58-Este
strict interzisă hrănirea voluntară sau involuntară a animalelor sălbatice,
precum şi recoltarea de florã şi faunã.
Art.59-Este
interzisă camparea, montarea corturilor, amenajarea de adãposturi prin ruperea
vegetaţiei, aprinderea focului/utilizarea de vegetaţie uscatã pentru foc,
amenajarea de vetre/utilizarea gropilor pentru foc şi părăsirea potecilor
existente sau a traseelor special amenajate.
Art.60-Este
permisã realizarea de filme şi fotografii, fãrã pãrãsirea potecilor/traseelor
amenajate. Pentru acces în zona de protecţie se va solicita avizul custodelui
şi se vor respecta condiţiile impuse de acesta.
Art.61-Accesul
turiştilor însoţiţi de câini în Sit este permis doar în condiţiile în care
câinii sunt ţinuţi permanent în lesă.
Art.62-Este strict interzisă
distrugerea sau degradarea panourilor informative şi indicatoare, precum şi a
plăcilor, bornelor, semnelor de marcaj de pe trasee şi a mobilierului outdoor
din locurile de odihnã.
Art.63 -Este interzis accesul cu
autovehicule în perimetrul Sitului.
Art.64-Este permisã practicarea
sportului cu parapanta de cãtre o singurã persoanã/zi, cu o singurã lansare/zi,
în perioadele şi zonele instituite de cãtre custodele Sitului.
Art.65-Este interzisã practicarea
sporturilor de tipul ciclismului, cãţãrãrii, deltaplanismului, cãlãriei.
Art.66-Manifestãrile socio-culturale
de grup, de orice fel, cum sunt festivalurile, competiţiile, târgurile,
taberele şi altele asemenea, legate sau nu de protecţia naturii şi imaginea
Sitului, sunt permise doar în afara perimetrului Sitului, în locuri special
amenajate în acest scop.
Art.67-Este
interzisă abandonarea, incinerarea sau depozitarea în gropi săpate în sol a
deşeurilor de orice fel. Persoanele care tranziteazã sau viziteazã Situl au
obligaţia de a evacua deşeurile pe care le generează şi de a le depozita în
locuri special amenajate pentru colectare.
Art.68-Administratorii şi/sau
proprietarii terenurilor aflate în perimetrul Sitului au obligaţia de a
igieniza permanent suprafeţele afectate de abandonul deşeurilor, resturilor
menajere şi alte asemenea şi, în acelaşi timp, de a lua măsuri de prevenire a
poluării mediului pe suprafaţa avută în proprietate.
Art.69-Este interzisã deversarea de
ape uzate în perimetrul sau în vecinãtatea Sitului, precum şi executarea de
operaţiuni de spãlare cu diverse substanţe în perimetrul Sitului.
Art.70- Este interzisã capturarea fără
drept a oricăror specii din inventarul faunei sălbatice a Sitului, distrugerea
vizuinelor, adãposturilor, cuiburilor păsărilor sau colectarea ouălor acestora,
cu excepţia cazurilor bine justificate din punct de vedere ştiinţific.
Art.71-Recoltarea
humusului şi decopertarea solului este interzisă pe întreaga suprafaţă a
Sitului.
Art.72-Este
interzisã utilizarea explozibililor sau a altor materiale
pirotehnice în perimetrul Sitului.
Art.73-Este
interzisã practicarea de activitãţi comerciale neautorizate sau pentru care nu
s-a obţinut avizul custodelui, în perimetrul Sitului.
Art.74-Activitãţile
ştiinţifice de cercetare arheologicã şi conservare primarã a siturilor
arheologice, precum şi lucrãrile de restaurare la obiectivele arheologice şi
monumente istorice sunt permise cu avizul Ministerului Culturii sau al
serviciilor sale deconcentrate, dupã caz, cu condiţia respectãrii legislaţiei
de mediu în vigoare;
Art.75 -
Finanţarea activitãţilor şi a implementãrii mãsurilor de protecţie şi
conservare necesare administrãrii Sitului se realizeazã din:
a)fonduri
provenite de la bugetul de stat, alocate anual de Ministerul Mediului şi
Schimbãrilor Climatice;
b)fonduri
structurale alocate de Uniunea Europeanã, obţinute prin depunerea de cereri de
finanţare;
c)finanţãri
diverse obţinute ca urmare a implementãrii unor proiecte;
d)sponsorizãri
cu bani, bunuri sau prin diverse activitãţi realizate în folosul Sitului;
e)tarife
instituite de custodele Sitului.
Art.76-Încălcarea dispoziţiilor
prezentului Regulament atrage după caz răspunderea disciplinară,
contravenţională, penală, materială sau civilă conform legislaţiei în vigoare.
Art.77-Verificarea respectãrii
prezentului Regulament se face de către personalul împuternicit al custodelui,
precum şi de către personalul altor instituţii abilitate ale statului în limita
competenţelor acestora. Personalul împuternicit să verifice
respectarea Regulamentului îşi va dovedi identitatea cu legitimaţii emise de
Ministerul Mediului şi Schimbãrilor Climatice.
Art.78-Personalul custodelui
împuternicit cu legitimaţie de custode are dreptul de acces nelimitat pe
terenurile din cuprinsul Sitului, indiferent de forma de proprietate a
acestora.
Art.79-În
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul custodelui are dreptul de a
solicita legitimarea persoanelor care au comis fapte sau au fost surprinse
încercând să comită fapte care contravin prezentului Regulament sau legislaţiei
în vigoare.
Art.80-Constituie
contravenţie neprezentarea documentelor ce reglementeazã activităţile
desfăşurate de către persoanele fizice si juridice în perimetrul Sitului, la
solicitarea personalului împuternicit al custodelui.
Art.81-Constatarea
faptelor ce constituie contravenţii şi aplicarea sancţiunilor se fac de către
personalul imputernicit al custodelui şi de către personalul altor instituţii
ale statului, în baza competenţelor legale.
Art.82-In exercitarea atribuţiilor de
serviciu privind paza, apãrarea şi administrarea Sitului, precum şi în
activitatea de constatare şi sancţionare a contravenţiilor prevãzute de
legislaţia în vigoare, personalul custodelui este asimilat personalului care
îndeplineşte funcţii ce implică exerciţiul autorităţii de stat.
Art.83-Respectarea Regulamentului
este obligatorie pentru autoritãţile ce reglementeazã activitãţi pe teritoriul
sitului, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice ce deţin
terenuri/bunuri sau desfãşoarã activitãţi în perimetrul şi în vecinãtatea
Sitului.
Art.84-Prezentul Regulament poate fi
modificat la iniţiativa custodelui Sitului în funcţie de informaţiile şi datele
relevante apãrute ca rezultat al unor studii ştiinţifice sau ca urmare a
modificãrii prevederilor legislative în vigoare.
Art.85-Custodele
Sitului pune la dispoziţia publicului şi a factorilor interesaţi prezentul
Regulament şi Planul de management al sitului şi realizeazã popularizarea
acestora prin diverse mijloace de informare.
Art.86-În
cazul producerii fenomenelor de forţă majoră, instituţiile abilitate intervin
pentru eliminarea sau limitarea efectelor acestor fenomene conform prevederilor
legale.
Art.87-Avizarea
de cãtre custode a planurilor/programelor/proiectelor din perimetrul şi din
imediata vecinãtate a Sitului, precum şi a activitãţilor desfãşurate de
persoane fizice/juridice, se face în
conformitate cu prevederile legislative în vigoare. Pentru acele activitãţi
care nu intrã sub incidenţa legislaţiei de mediu în vigoare, custodele are
dreptul sã solicite date a cãror complexitate este stabilitã de la caz la caz.
Art.88-Custodele
Sitului are obligaţia de a verifica în teren veridicitatea datelor furnizate de
solicitanţi şi are dreptul de a refuza acordarea avizului în cazul în care
constatã discrepanţe majore între informaţiile furnizate de solicitant şi
situaţia din teren.
Art.89-Tarifele
practicate de custodele Sitului pentru analizarea documentaţiilor sunt cele
prevãzute de legislaţia în vigoare, iar sumele încasate sunt utilizate în
scopul finanţãrii activitãţilor necesare managementului Sitului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Suntem aici sa va ascultam opiniile. Va rugam sa comentati!